Vaja požar v visokogorju “TIBLC 2017”
V soboto dne 21.10.2017 je GZ Bovec in posebna gasilska enota za gašenje v visokogorju Gamsi pripravila in izvedla obsežno vajo gašenja v visokogorju »TIBLC 2017«.
Na podlagi podpisanega sporazuma medsebojnega sodelovanja med GZS in slovensko vojsko, je GZ Bovec v začetku leta na slovensko vojsko naslovila prošnjo za odobritev letala pri sodelovanju v omenjeni vaji. Prošnja je bila odobrena in tako so se pričele aktivnosti in priprava za izvedbo vaje. Kljub oblačnemu in bolj slabemu vremenu je vaja v celoti uspela. Da bi bila vaja čimbolj realistična, je vodstvo vaje izbralo mesto namišljenega požara prav iz izkušenj preteklih let. Vaja se je odvijala na območju hriba Stol na nadmorski višini 1035m imenovanem Tiblc. Sam namen vaje poleg pregleda pripravljenosti, usposobljenosti in samega vodenja intervencije je bil predvsem ta, da se preuči možnosti sodelovanja letalskih zračnih sil tudi v visokogorju, kjer so pogoji povsem drugačni kot gašenje na ravninskem predelu. Gre namreč za zelo specifične razmere kot so nadmorska višina, gorato območje, zelo zahteven pristop za gašenje, ter morebitne ovire in nevarnosti, ki jih prinaša prav visokogorje. Vaja se je pričela ob 11 uri, ko so gasilske enote pričele z aktivnostmi na terenu. Vodstvo vaje je samo območje gašenja razdelilo v štiri sektorje, kjer so posamezne enote izvajale gašenje. Samo gašenje je temeljilo na obkroženju požarišča, kar pomeni, da so enote imele vsaka svoje naloge ter, da se poizkuša linijo požara zaustavi z vseh strani in zraka. V prvem sektorju je del posebne enote Gamsi najprej iz gasilskega vozila napeljalo cca 150 m C cevovoda, ki je bil namenjen za napajanje postavljenega prenosnega bazena kapacitete 2000l, ki je bil postavljen v bližini dveh vikendov katere je požar tudi ogrožal. Iz bazena so preko prenosnih nahrbtnih motornih črpalk gasilci vodo črpali po visokotlačnih ceveh do vrha hriba Tiblc in uporabili 4 napade, obenem pa z enim napadom varovali območje okoli vikendov. V drugem in tretjem sektorju so gasilci iz Tarčenta, Čedada in enote Gamsi iz gasilskih terenskih vozil izvedli hitre napade z zahodne strani pobočja ter gasili linijo, ki se je širila proti lovski koči. Napeljali so cca 120m visokotlačnih cevi in armature ter z 6 napadi uspešno ubranili linijo. Četrti sektor v katerem so bili razporejeni pripadniki enot gasilcev CZ iz Čedada pa so izvedli napad iz južne strani pobočja in gasili linijo, ki je napredovala proti vrhu hriba Tiblc. V četrtem sektorju so bile uporabljeni dve vozili z zadostno količino vode, napeljati pa so morali cca 160 m visokotlačnega voda. Izvedli so štiri napade. V pomoč pri samem gašenju je tokrat prvič v visokogorju v Sloveniji sodelovalo tudi letalo slovenske vojske Pilatus turbo porter PC-6. Ta je na požarišče v treh naletih odvrgel 2100 l vode iz rezervoarja, ki ga nosi v letalu. Njegova kapaciteta je 700 l vode. Letalo je vzletalo in pristajalo ter se polnilo ob pomoči zemeljske ekipe gasilcev na letališču Bovec, katera je bila odlična izhodiščna točka za te aktivnosti. Polnjenje letala je trajalo cca 3 minute, sam dolet na požarišče pa nekaj manj kot dve minuti, tako da je bilo letalo odlično izkoriščeno za pomoč gašenja gasilcem na terenu. Samo vajo je vodil in organiziral Miro Bozja poveljnik GZ Bovec in enote Gamsi ob podpori štaba. Samo usklajevanje enot na terenu je potekalo po ukw zvezah in protokolu kot ga uporabljamo gasilci in štab na terenu ter preko posebne gasilske frekvence firequard za komuniciranje z zračnimi plovili SV. V vaji je sodelovalo 52 gasilcev posebne gasilske enote Gamsi, pripadniki gasilskih enot CZ iz Čedada in Tarčenta, štab CZ Občine Bovec z njegovim poveljnikom Edijem Melinc, markerji in logistika. Samo vajo so si neposredno ogledali tudi poveljnik Severnoprimorskih gasilcev Stanko Močnik, predsednik gasilske regije Sandi Grkovič in poslanec DZRS g. Danijel Krivec. Po končani vaji je sledilo pospravljanje uporabljene opreme ter odhod nazaj v dolino, kjer smo na letališču nato prisluhnili pilotom letala, katera sta nam nazorno predstavila samo letalo, njegove karakteristike, uporabnost ter zmožnosti pri uporab letala za gašenje požarov. Po končani predstavitvi nista skrivala navdušenja in pohvalila samo organizacijo vaje ter zelo dobro in usklajeno opravljeno delo zemeljskih ekip in zračnih ekip tako na terenu kot na letališču pri polnjenju letala. V analizi smo prišli do ugotovitev, da je bila vaja pravilno načrtovana in izvedena in za nas zelo koristna za nadaljnjo delo, prav z namenom, da se za aktiviranje zračnih sil za pomoč pri gašenju v nadaljnje uporabi lahko tudi letalske sile tako helikopterje kot letala. Imamo namreč zelo dobro geostrateško pozicijo predvsem iz vidika našega letališča v Bovcu, kjer imajo piloti helikopterjev in letal zares idealne pogoje in logistično podporo za takšno delovanje. Ob koncu pa zahvala vsem vodjem sektorjev in sodelujočim gasilcem v vaji, upravljalcu letališča Bovec Damjanu Cehner in njihovemu osebju letališča Bovec, logistiki ter seveda pilotu letala SV Pilatus Turbo porter PC-6 majorju Darku Sovič in letalcu-tehniku štabnemu vodniku Mihu Ribič s katerima je bilo sodelovanje v vaji profesionalno. Hvala tudi predsedniku GZ Bovec Borisu Zorko za dobro pripravljeno malico.
M.Bozja
Foto: enota Gamsi